Home

Pewne ikony designu pozostają swój obraz w głowie i jak tylko nadarzy się okazja dają o sobie przypomnieć w najmniej spodziewanym momencie, świdrują, męczą i nie dają spokoju by znów o nich poczytać, poszperać i dowiedzieć się czegoś nowego lub po prostu napisać parę słów.

I tak będąc na spektaklu „Pieśni Leara” w Teatrze Pieśni Kozła we Wrocławiu  oprócz doskonałej gry aktorskiej, rozbrzmiewającego, porywającego śpiewu, bohaterem planu drugiego było krzesło: czarne, proste, bez zdobień. Najbardziej popularne siedzisko w historii meblarstwa krzesło Nr 14 autorstwa Thonteta.

Przez większą część spektaklu spełniało swoją funkcję – siedziska. Natomiast jedna z część porwała mnie bez reszty, przyparła do chłodnej ceglanej ściany poklasztornego wnętrza i nie pozwalała mi swobodnie oddychać. Śpiewacy przykucając wydobywając z siebie niewiarygodnie wspaniałe dźwięki, jednocześnie uderzali dłonią o siedzisko thonetowskiego krzesła. Nie przypuszczałam, że w ten sposób można użyć tak niepozornego mebla, a przy tym uzyskać niesamowite wrażenia dźwiękowe.

[źródło:http://wroclaw.gazeta.pl/wroclaw/1,35771,12553987,Nagrodzone_w_Edynburgu__Piesni_Leara__maja_polska.html]

Michael Thonet założył swoją firmę w roku 1819 w Boppard, potem przeniósł ją do Wiednia. Jego największym wynalazkiem okazało się wynalezienia technologii pozwalającej na wykonywanie mebli, głównie siedzisk z elementów z drewna bukowego, giętych pod działaniem pary. To umożliwiło zastosowanie produkcji seryjnej i maszynowej, co wiązało się z niskimi cenami. A dziełem powstałym z zastosowania właśnie tej techniki jest krzesło nr 14, składające się z 6 drewnianych części, 10 śrub i 2 nakrętek. I ten prosty  w swojej formie mebel do roku 1935 sprzedał się 50 milionów sztuk.

Polecam filmik na temat historii i produkcji thonetowskich krzeseł:

 

 

 

 

Do dziś jest bardzo popularnym meblem. I nie tylko na mnie podziałał jako inspiracja do napisania kilku słów, ale również Maria Poprzęca jakiś czas temu popełniła felieton na ten temat: http://www.dwutygodnik.com/artykul/3468.

 

Nr 14 posłużyło jako inspiracja wielu artystom, którzy stworzyli wariacje na temat giętej linii:

Matthias Pliesnnig

Pablo Reinso

[źródło: http://www.designboom.com/weblog/cat/10/view/12757/pablo-reinoso-thonet-shoes.html]

Andy Martin

[źródło:http://www.designboom.com/weblog/images/images_2/rodrigo/10_october/03_thonetBike/01.jpg%5D

[źródło: http://unlimited.nilufar.com/wp-content/blogs.dir/3/files/2012/03/Senza-titolo-53-215×360.jpg%5D

itd….

 

 

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s